General

 


Rijbewijs.

Voorafgaand.....
Natuurlijk herinner ik het me ook nog als de dag van gisteren, Hoe ik naar de auto toe liep en de nummerborden op moest lezen. Hoe ik op een gegeven moment het gevoel kreeg of dat ik expres in moeilijke sytuaties geplaatst werd. En hoe zenuwachtig ik zat te wachten in de aula op het verlossende woord !

Ik heb zelfden zo hard gefloten opweg naar huis. Nog even snel de bakker aangedaan want natuurlijk moest dat gevierd worden !

Overlopend van trots stond ik later in het gemeentehuis en toen ik te horen kreeg dat ik 2 uur later dat fel begeerde papiertje op kon komen halen, was ik zelfs teleurgesteld.

Het liefst had ik het gelijk meegenomen zodat ik ook daadwerkelijk ZELF een stukje kon gaan rijden zonder het soms iritant waakzame oog van een instructeur.

Eindelijk was ik vrij !

Het rijbewijs is zo onderhand een "must have" voor iedereen aan het worden.

Of het nu is omdat je zelf graag wilt gaan deel nemen aan het gemotoriseerd verkeer, of omdat de maatschappij dat heden ten dagen eist.

De afstanden naar werkplekken zijn enorm vergroot waardoor het haast noodzakelijk is dat je een rijbewijs hebt en tegenwoordig steeds vaker als eis gesteld word bij vacatures.

Kortom,
een rijbewijs is géén luxe meer maar pure noodzaak.
Verharding
De maatschappelijke eisen worden met de dag groter. Men heeft steeds minder geduld waardoor je als ondernemer overal direct bovenop moet zitten. Logisch gevolg is dat de druk op werknemers steeds groter word. De onvrede neemt toe omdat op een bepaald punt niet meer gepresteerd kan worden. De verharding van de maatschappij is een feit en heeft een duidelijke weerslag op huislijke zaken maar zeker ook op ons gedrag in het verkeer.
Ervaring
Ervaring als zijnde bestuurde van een gemotoriseert voertuig, speelt een grote rol in de veiligheid binnen het verkeer. Op Europees niveau buigen geleerde koppen zich dagelijks over de vraag; "Hoe kunnen we de verkeersveiligheid verhogen".

Onlangs werd er weer een plan naar buiten gebracht dat men het autorijbewijs wil gaan vervroegen naar de leeftijd van 17 jaar i.p.v. de 18 jarige leeftijd zoals hij al sinds jaar en dag geld. Met als extra opmerking dat een 17 jarige zijn/haar rijbewijs kan halen en dan het eerste jaar bevoegd is om enkel onder begeleiding van een ervaren bestuurder, een jaar lang ervaring op te kunnen doen.
Op zich ben ik daar niet direct tegenstander van alleen ......
Wie, is die ervaren bestuurder dan en wanneer is men "ervaren" ?


De veroorzaker van mijn ellende (god hebben zijn ziel) WAS zo ontzettend ervaren !
Hij was de meest ervaren motorrijder van ons allemaal die dag, en dat zeg ik met 25 jaar motor ervaring en méér dan 750.000 motor kilometers onder mijn reet ?

Als één ding me héél erg duidelijk geworden is, dan is het dat ....
ervaring niet af te leiden van kilometers en jaren.

Ervaring betekend in mijn ogen meer dan;
Aktieve deelname aan verkeer in 4 jaargetijden !
De jaren die men actief deel genomen heeft.
De kilometers die men in die jaren gemaakt heeft.
De soorten voertuigen die men bestuurd heeft.
Dagelijkse maar zeker ook nachtelijke uren gemaakt heeft in verkeer.
Voertuig beheersings cursussen buiten standaard om.
Mogelijke circuit of parcours testen ter bevordering van techniek.


Ik weet zeker dat men niet veel verder komt dan dit lijstje, vraag het u zelf maar eens serieus af voordat u verder leest !

Sociale gedragskunde
In mijn ogen word een van de belangrijkste zaken vergeten en misschien zelfs wel twéé ?

Ik ben van mening dat sociaal gedrag en beheersing, heden ten dagen één van de belangrijkste vaardigheden is die men moet beheersen.

Hierbij hoort ook een stukje inzicht, hoe te handelen in nood !

Bewustwording
Daarbij vind ik bewustwording van de mogelijke gevolgen nóg wel het aller belangrijkste !
Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik bepaalde dingen toch héél anders gedaan en was me dit niet overkomen. Ondanks dat ik er zelf totaal geen schuld aan had. Maar ik had mijn tijd en plek wel bewuster gekozen en was er die dag gewoon NIET geweest ! Ondanks dat ik toch al de naam had van "zekere", "bewuste" en "doordachte" rijder. Voor sommige soms zelfs een zeikerd, wat enkel inhoud dat het voor deze personen zeker een noodzakelijk iets is !

Feit is dat ik ondanks mijn ervaring als actief verkeersdeelnemer, instructeur in diverse overlevingstechnieken en me jaren aktief ingezet heb als vrijwilliger op een EHBO post op een van de grootste recreatie fasiliteiten van Nederland, totaal nooit stil gestaan heb bij de ellende die op je liggen te loeren. Het stopt vaak bij een gebroken been of arm en ách dat kost je een week of 8. Verder willen we als mens gewoon niet denken !

Vandaar dat ik van mening ben dat er véél te weinig aandacht besteed word aan de nadelige kanten van gemotoriseerde verkeersdeelneming. Dat men op 17 jarige leeftijd mensen al wil laten gaan deelnemen onder ervaren begeleiding kan ik me wel in vinden.

Echter ben ik van mening dat men er een module bij in moet voeren, waarbij mensen op de keiharde feiten gedrukt worden wanneer het fout gaat ! En ze bewust te maken van wat ze minimaal moeten doen als er iets fout gaat. Ik ben er zeker van dat dit méér effect heeft dan het continue invoeren van nieuwe en aangepaste reglementen. Deze worden óf als betuttelend ervaren, óf zorgen er voor dat men nog minder het bos door de bomen heen ziet !

Vandaar dat ik zodra het lichamelijk ook maar enigszinds in staat ben, om lezingen te gaan geven. Hier over kan je meer lezen op mijn pagina over betreffende lezing.

Ik wens iedereen vanaf hier een veilige thuiskomst na ieder uitstapje !
 
Laatste Update: 28 augustus 2011

NEW NEW NEW

Mijn laatste nieuwe initiatief is WikiTotall. Wikipedia letsel en letselschade

Whiplash Lotgenoten

Na een periode van bezinning, heb ik op 8 aug. 2008, besloten om het beheer van whiplashinformatie.nl geheel over te nemen. Om het voortbestaan van deze lotgenoten site óók voor de toekomst te kunnen blijven garanderen !

Onder de loep genomen !

Onder de loep ! Hier zijn acties / reacties te lezen van z.g. professionals. Noem het vreemd, absurd, crimineel of hoe je maar wilt. Feit is dat het genoeg zegt over de huidige maatschappij waar in we leven !

 

Copyright motorongeval.nl 2009. All Rights Reserved.
design and co-established by: modern-designer.nl